Anmälan eller bygglov
Kom igång med ditt byggprojekt.
Fler språk
Please bear in mind, since the Google Translate is an automatically generated translation, we do not take any responsibility for errors in the text.
Kom igång med ditt byggprojekt.
När du vet vilka bestämmelser som gäller för din fastighet och vad du vill bygga tar du fram de handlingar som krävs för en ansökan. Tänk på att en komplett ansökan förkortar handläggningstiden. Alla ritningar som lämnas in ska vara fackmannamässigt utförda och kunna förstås av lekmän och yrkesfolk.
Bygglovsprövningen avser prövning av:
Ibland behöver grannar och andra höras, som till exempel Trafikverket eller Länsstyrelsen.
Bygglov beslutas av handläggare i de flesta fall. Vid avvikelser från detaljplan, oeniga grannar, och vid mer komplicerade ärenden tas ärendet upp vid Tillstånds- och tillsynsnämndens sammanträden som äger rum 9 gånger per år.
I många ärenden krävs ett tekniskt samråd med byggnadsinspektören. Projekteringen ska vara helt klar till samrådet. I bygglovet står det vilka handlingar som ska vara framtagna. På samrådsmötet redogör du tillsammans med kontrollansvarig byggnadsarbetets planering, förslag till kontrollplan och väsentliga tekniska egenskaper.
Med startbesked menas att du kan börja arbetet med de åtgärder som du har fått bygglov för eller de anmälningsåtgärder som du fått godkänt. Om du påbörjar åtgärden utan startbesked kan du bli tvungen att betala en byggsanktionsavgift (straffavgift).
För att du ska få ett startbesked ska du visa för byggnadsnämnden att åtgärden du planerar uppfyller kraven i plan- och bygglagen och dess föreskrifter. I startbeskedet fastställs ditt förslag till kontrollplan för bygget och vilka eventuella villkor du måste uppfylla innan du får börja bygga. För enklare byggen får du ett startbesked i samband med ditt bygglov.
Under arbetets gång gör byggnadsinspektören arbetsplatsbesök för att se att bygget löper på som planerat. Kontrollansvarig och du själv ska närvara vid arbetsplatsbesök samt vid slutsamråd.
När bygget är helt klart hålls ett slutsamråd på byggplatsen. Byggnadsinspektören, sökande, kontrollansvarig och eventuellt övriga som varit inblandade i projektet deltar. Där diskuteras bland annat kontrollplanens genomförande, eventuella avvikelser från regler, den kontrollansvariges utlåtande och förutsättningar för slutbesked. För enklare åtgärder behövs inget slutsamråd. Det framgår i så fall av startbeskedet.
När sökande visat att alla krav enligt lovet eller anmälan, kontrollplanen, startbeskedet och andra villkor är uppfyllda, utfärdar kommunen ett slutbesked. Då är byggnadsverket klart att använda. Du får inte börja använda det du har byggt innan du har fått ett slutbesked. Om du tar byggnadsverket i bruk innan du fått slutbesked kan en byggsanktionsavgift tas ut enligt plan- och bygglagen. Vissa åtgärder får dock användas utan slutbesked. Byggnadsnämnden meddelar i så fall detta i samband med startbeskedet.
Du har rätt att säga vad du tycker i ett bygglovsärende. Men det är alltid Tillstånds- och tillsynsnämnden som fattar det slutgiltiga beslutet även om det kan överklagas till högre instans som kan fatta ett annat beslut.
Om en ansökan om bygg-, mark eller rivningslov avviker från gällande detaljplan eller berör ett område som saknar detaljplan finns det möjlighet för grannar och andra sakägare att lämna in synpunkter. Som sakägare eller sökande har du även möjlighet att överklaga ett fattat beslut. Kommunen ansvarar för att informera berörda och detta sker genom en kungörelse i Post- och Inrikes Tidningar och ibland via personliga brev.
Påverka före ett beslut
Innan ett beslut fattas, som avviker från detaljplan eller som berör ett område som saknar detaljplan får sakägare, oftast ägare till grannfastigheter, tillfälle att yttra sig. Synpunkter ska lämnas skriftligen till kommunen senast den dag som har angivits i det personliga brevet eller 4 veckor från kungörelsedatumet. Handläggaren väger sedan in synpunkterna i en samlad bedömning av ansökan. Om lov inte beviljas blir den som sökt bygglovet kontaktad och ges möjlighet att ändra sin ansökan. De flesta beslut fattas i delegation av tjänstepersoner men om det kommit in synpunkter som motsätter sig det föreslagna beslutet fattar istället Tillstånds- och tillsynsnämnden beslut i ärendet.
Påverkan av ett fattat beslut
Beviljat lov
I samband med att beslutet om lov skickas till dig som sökande får även dina grannar och andra sakägare information om att lov har beviljats via brev och kungörelse i Post- och Inrikes Tidningar. Grannar och sakägare har sedan fyra veckor på sig, från kungörelsens datum, att överklaga kommunens beslut. Om inga överklaganden lämnas in inom den tiden vinner beslutet laga kraft, vilket innebär att beslutet inte längre kan överklagas.
Avslag
Om du har sökt lov och fått ett avslag på din ansökan kan du överklaga beslutet senast tre veckor från den dag du delgavs beslutet.
Så överklagar du ett beslut
Om du vill överklaga ett beslut från Tillstånds- och tillsynsnämnden i Höörs kommun ska du adressera överklagandet till Länsstyrelsen i Skåne. Överklagandet ska sedan skickas eller lämnas till Tillstånds- och tillsynsnämnden i Höörs kommun, se adress nedan.
Om du delgetts beslutet ska överklagandet lämnas in inom tre veckor. För övriga ska överklagandet ha lämnats in fyra veckor från den dag beslutet kungjordes i Post- och Inrikes Tidningar.
Vid överklaganden prövar Tillstånds- och tillsynsnämnden om överklagandet har kommit in i rätt tid. Har det kommit in i tid, överlämnas ärendet till länsstyrelsen för prövning.
Innehåll i ett överklagande
Du måste lämna in ditt överklagande skriftligt med namn, adress och kontaktuppgifter.
Överklagan adresseras till:
Länsstyrelsen i Skåne län
Överklagan skickas eller lämnas till:
Tillstånds- och tillsynsnämnden i Höörs kommun
Box 53
243 21 Höör